Vegan toetje of ontbijt: verse vijgen met pistachenoten

Joepie! Ze lagen bij mij weer in de supermarkt: VERSE VIJGEN! Wees er snel bij, want dit duurt nooit lang.
We zitten zelfs al aan het eind van het seizoen las ik net op een pagina over seizoensfruit. Het hoogtepunt ligt in augustus/ september.
Ik weet niet hoe het bij jouw supermarkt is, maar bij mij liggen ze er dan nooit. Ik zie ze altijd begin van de herfst pas verschijnen.
Waarschijnlijk zitten ze nu met grote partijen zeer rijpe vijgen waar ze van af willen.

Dit recept is overigens zowel geschikt als toetje, als ontbijt. Als toetje zou ik één of twee vijgen per persoon rekenen en als ontbijt drie vijgen per persoon.

En nu opschieten! Ren naar je supermarkt, voor het te laat is!

vijgen in ovenschaal.jpg

Wat heb je nodig?

Per persoon

  • 2 à 3 verse vijgen
  • kneepje agavesiroop
  • zeezout
  • klein handje pistachenoten
  • 2 à 3 el vegan kwark (Provamel heeft een fijne)

Hoe ga je te werk?

Warm de oven voor op 200°C of de airfryer op 180°C.

Snijd de vijgen tweemaal in, maar niet helemaal door. Zo valt elke vijg in vier stukken uiteen, maar blijft aan de onderkant vastzitten.

Doe een beetje agevesiroop in de binnenkant van elke vijg en zet ze in een ovenschaal. Strooi er een klein beetje zeezout overheen.

Zet de vijgen 12-15 minuten in de oven of 10 minuten in de airfryer.
Hak ondertussen de pistachenoten fijn.

In de ovenschaal ligt nu een heel lekker sausje van ingekookt sap van de vijgen met agavesiroop. Serveer de vijgen met een schepje kwark en de pistachenoten. Schenk er wat van het sausje uit de ovenschaal overheen.

vijgen ingezoomd.JPG

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *