5 hotspots in Berlijn met vegan gerechten op de kaart

Berlijn en vegan eten, een gelukkig huwelijk. Als je graag alleen plantaardig eet, hoef je in Berlijn niet om te komen van de honger. En dat heb ik kunnen zien op weegschaal. Gelukkig gingen we maar een weekend 😉

Maar wat een top weekend was het. We reisden met de trein en dat was best wel relaxed eigenlijk. Lekker lezen, af en toe een stukje lopen. We hadden een leuke Airbnb gevonden in het centrum (Mitte), en ook dat is super goed bevallen.

Dag 1

We vertrokken vrijdagochtend om 8.30 en om 15.15 stonden we in hartje Berlijn. We hadden geen eten meegenomen voor onderweg, want we hadden online gezien dat er in de trein een aantal lekkere vegan gerechten werden verkocht. Uiteindelijk bleek er halverwege de treinreis nog maar één vegan gerecht in een halve portie te zijn. Dat was wel een beetje jammer, maar goed, lekker was het wel!

Nadat we onze spullen in het appartement hadden afgeleverd gingen we boodschappen doen. Het viel ons op dat alles zo goedkoop was. Er was een heel groot assortiment vegetarisch broodbeleg (vanaf €0,99 per pakje). Niet 100% veganistisch overigens.

’s Avonds gingen we op zoek naar een leuk restaurantje. We gingen onvoorbereid omdat we wisten dat Berlijn zo vegan-vriendelijk is. Dat bleek een verkeerde beslissing, omdat we toen nog geen idee hadden waar we moesten zoeken. We kwamen alleen maar van die toeristen-tenten tegen waar je drie keuzes had. Vlees in een grote portie, vlees in een mega portie, of vlees  GIGANTISCHE portie. Maar de aanhouder wint!

Want opeens zagen we in een zijstraatje van de Oranienburger Strasse een Thais tentje en een falafel restaurant. Dit ging goedkomen! We gingen voor Dada Falafel. Een afhaaltentje met daarnaast het restaurant. Niet zulke vriendelijke mensen, maar wat een falafel! Echt de lekkerste die we ooit hebben gegeten. En dat voor €5,50 voor vijf grote falafelballen met hummus, drie sauzen, wat salade en een pitabroodje. Ze waren razendsnel want nog geen tien minuten na bestellen stond het al op tafel. Voor een snelle maaltijd is dit absoluut een dikke, vette aanrader!

falafel pletter
falafelschotels

Dag 2

De tweede dag gingen we een aantal toeristische bezoekjes afleggen. Het centrum van Berlijn staat trouwens helemaal vol met allemaal mooie, bijzondere gebouwen. Zodra je buiten het centrum komt, wordt het meer grijzig, veel beton. Uiteraard had ik al ver voor de lunch weer honger. Maar gelukkig zijn er heel veel Aziatische take away-tentjes, waar ik bij eentje noedels met groente haalde.

Vanaf nu deden we (of eigenlijk vooral mijn lief) echt heel goed ons huiswerk. Nu u gingen we alleen nog maar bij de beste (maar niet te dure) restaurantjes, met plantaardige gerechten op de kaart, eten. Voor de lunch gingen we naar Chipps in de Jägerstrasse. Daar hebben ze een hele leuke kaart, waar je bij heel veel gerechten kunt kiezen of je het met vlees, vegetarisch of vegan wilt. Het is een populair restaurant, want het zat bommetje vol. Het kan zijn dat je even moet wachten, of je kunt reserveren. Mijn lief nam er roereiren met vegetarische worstjes en witte bonen in tomatensaus. Zelf ging ik voor een middelgrote salade, waarbij ik vier toppings en de dressing kon uitkiezen. Ik koos voor bbq-groenten, venkel, kalamata-olijven, pijnboompitten en dijonmosterddressing. Erg lekker, maar er zat voor mijn smaak wel wat teveel olie in. Volgende keer zou ik dressing apart vragen. Mijn lief was super tevreden met zijn keuze. De vegetarische worstjes waren erg goed, ze deden mij denken aan die van de Vegetarische Slager.

’s Avonds hadden we gereserveerd bij Royals & Rice. Helaas was de dame die ons ‘welkom heette’ niet in een super goed humeur. Maar dat mocht de pret niet drukken. Blijkbaar wilde ze ons niet bedienen, dus ze stuurde iemand anders die wel lief en vrolijk was. Iedereen blij. En het eten maakte sowieso alles goed. Er was een heel uitgebreid menu, met genoeg vegan opties. Kiezen werd echt lastig, want het klonk allemaal zo lekker. Uiteindelijk gingen we voor de tofu-zoete aardappel curry en een broodje hamburger van tofu en zoete aardappelfriet erbij. Die saus van de curry was echt ‘to die for’ en wat ze met die tofu hadden gedaan die op de hamburger zat…. Echt waar, de Vietnamezen in Berlijn weten blijkbaar wat ze met tofu moeten doen. En wederom stond het eten binnen een mum van tijd op tafel.

Dag 3

De derde dag was een zondag. En dan zijn in Duitsland, en zelfs in Berlijn, bijna alle winkels dicht. Daar staat tegenover dat er heel veel leuke (vlooien)marktjes zijn. Dus dat stond op ons programma. Maar eerst naar het Stasi-museum. Bizar. Aanrader. Ga zelf kijken, je zal het zien.

Onderweg erheen kwamen langs een soort middeleeuwse markt, waar iedereen helemaal in stijl was, ook kleine kindjes liepen er middeleeuws gekleed. Je kon er onder andere boogschieten, middeleeuws ogende kleding kopen en uiteraard bier drinken. Er stond ook een groot podium waar later op de dag optredens zouden zijn (maar toen waren wij al weg). Na het Stasi-museum gingen we naar de vlooienmarkt op Boxhagener Platz. Mocht je met de auto zijn, reserveer dan maar vast een plekje in je achterbak. Ik spotte hier onder andere hele gave lampen, mooi servies en coole kunst. Helaas konden we niks meenemen. En ik ben ook nog vergeten foto’s te nemen.

Lunchen deden we bij clean eating-restaurant The Bowl. Eerst konden we het niet vinden, maar je bleek eerst supermarkt Veganz binnen (deze was open!) te moeten gaan. Het restaurant was super leuk gestyled en alles wat op de kaart stond was vegan, glutenvrij en vrij van geraffineerde suiker. Ik bestelde een espresso met hete sojamelk ( die helaas nogal lauw was) en mijn lief een Glam Cola, cola die eruit zag als water. Zonder rotzooi maar ontzettend lekker. Ik bestelde een California Bowl met citroen-quinoa, zoete aardappel, spinazie, salade en avocoda met sesamzaad. Mijn lief bestelde nam de Asia Bowl met rijstnoedels, tofu, tempeh, salade, pinda’s en uitjes. Mijne was super! Bij die van m’n lief was helaas de tempeh te hard gebakken en de tofu was wat droog. Maar misschien waren onze verwachtingen te hoog door de tofu van de vorige avond. Er stonden zoveel lekkere dingen op de kaart en alles was vegan. Ik zou graag nog eens teruggaan en wat meer dingen proeven.

De laatste hotspot die ik wil noemen, ben ik helaas zelf niet geweest. Veganistisch restaurant Kopps. We hebben de tweede dag hier al gereserveerd voor de laatste avond. Dit moest echt de grote uitsmijter worden, maar helaas liep het anders. Dit schijnt echt een fantastisch restaurant te zijn.

Waar ging het mis? Eigenlijk al bij het Stasi Museum. Omdat we daar zo lang zijn gebleven gingen we pas om 15.30 lunchen bij The Bowl. En omdat ik ondertussen zo’n honger had, heb ik natuurlijk alles opgegeten. In eerste instantie hebben we onze reservering bij Kopps nog een uur verlaat. Maar ik had echt geen zin om wat te eten, dus hebben we moeten afzeggen. Uiteindelijk hebben we laat op de avond toch nog wat besteld via Foodora. Na anderhalf uur kregen we een vieze, ijskoude tofuburger bezorgd van Kreutzburger. Hadden we niet moeten doen.

Toen zat het er helaas alweer op. De volgende ochtend stapten we weer in de trein en stapten zeseneenhalf uur later weer uit in Amsterdam. Heel ontspannen allemaal. Maar we moeten zeker nog eens terug. Dan nemen we de kinderen mee, want we zijn er zeker van dat zij dit ook een hele leuke stad hadden gevonden.

2 gedachten over “5 hotspots in Berlijn met vegan gerechten op de kaart”

1. Leuk zo’n citytrip. Goed idee om dat per trein te doen en dat in zeseneenhalfuur!! Mooie foto’s, zowel van Berlijn danwel de gerechten. Genoeg keus qua restaurantjes!!! Elliesnellie