Vegan bietenburger met ‘truffelkaas’

Vandaag eens een recept wat ik niet zelf heb bedacht. Ik kwam het tegen op de Facebook-pagina van Munchies. Het klonk zo enthousiast dat ik het wel moest proberen.

“But unlike most vegan burgers, which have the consistency of either mulch or cardboard, the ‘meat’ itself—a mixture of beets, beans, mushrooms, and pumpkin seeds, among other things— is earthy as hell and damn delicious.” “Vegan bietenburger met ‘truffelkaas’” verder lezen

Tip voor iedereen die van Indiaas houdt (en niet te ver weg van Diemen woont)

Ik schreef al eens eerder over onze voorliefde voor Indiaas eten. Helaas zit het vaak zo vol olie dat je spontaan een weekvoorraad aan calorieën binnenkrijgt. Maar een tijdje geleden werd ik getipt door een vriendin van mij. En serieus waar, deze is echt een stuk beter dan alle Indiërs waar we al eens eten hebben besteld (en geloof mij, dat zijn er veel!) Niet alleen lijkt deze gezonder dan die andere Indiërs maar nog lekkerder ook!

Ik lijk wel gek om deze tip te delen. En toch doe ik het (ik wacht wel een kwartiertje langer). Het heet Indian Cuisine to go en het zit in Diemen. Ik weet niet precies tot hoever hun bezorggebied rijkt, maar wij wonen zelf in Amsterdam Zuid en daar bezorgen ze dus ook. Wie weet heb je geluk en bezorgen ze ook bij jou!

V.l.n.r. vegetarian biryani, naanbrood, rijst, sojacurry

Ik neem vaak “Tip voor iedereen die van Indiaas houdt (en niet te ver weg van Diemen woont)” verder lezen

Vegan pasta pesto – budget en gezond

pasta pesto.jpg

Gisteren zaten de kindjes op school en de opvang en had ik even tijd voor mezelf. Ik besloot op de fiets te stappen en naar het bedrijventerrein bij ons vlakbij te rijden. Daar heb je allerlei groothandels, zoals de Makro en de Sligro. Maar ook een hele grote toko. Daar hebben ze zoveel. Van Chinese en Indische producten, tot noten en bakspullen, Surinaamse en Amerikaanse producten. Heerlijk vind ik het altijd om daar te winkelen. Ik kom standaard met teveel spullen terug, die nooit in onze keukenkastjes passen (tot grote ergernis van mijn lief).

Ik fietste eerst langs de Sligro en kwam op het idee om daar te stoppen. Vaak heb ik de kinderen bij me en die mogen niet naar binnen. Dus dit was een uitgelezen kans. Ik wilde alleen kijken of ze daar grote potten vegan pesto zouden hebben. Die hebben we namelijk op mijn werk en die is zo lekker! Dus ik die hele winkel door op zoek naar de pesto. Niet te vinden. Uiteindelijk stond ik 30 minuten later pas buiten. Zonder pesto. Helaas, geen vegan pesto te krijgen daar. “Vegan pasta pesto – budget en gezond” verder lezen

Vegan ovenschotel – spinaziepannenkoekjes met tomatensaus

spinaziepannenkoeken3

Vroeger, toen ik nog veel minder plantaardig at, maakte ik wel eens een ovenschotel van pannenkoekjes gevuld met spinazie en kaas. Het leek me leuk om gerecht eens te ‘veganizen’, want het is namelijk super lekker. Het was even een uitdaging om de saus kazig te krijgen, maar het resultaat mocht er zijn, het was hier een groot succes!

En het is nog gezond ook, met al die spinazie. Wist je dat spinazie héél veel vitamine K bevat? En het schijnt dat vitamine K helpt tegen rimpelvorming. Of het waar is weet ik niet, maar baat het niet dan schaadt het niet.

Mocht je nou wat beslag over houden, bak dan een extra pannenkoekje en eet die morgenochtend, gevuld met gesneden fruit, als ontbijt. Makkelijk en super lekker! “Vegan ovenschotel – spinaziepannenkoekjes met tomatensaus” verder lezen

Knapperige bakjes gevuld met groente

filodeeg bakjes met groenten.jpg

Soms lijkt het net of ik in een week een bepaald thema heb. Terwijl het eigenlijk op puur toeval berust. Zo had ik vorige week Marokkaanse gerechten en heel veel abrikoos op het menu staan. En deze week lijkt het thema opeens ‘bakjes’. Gister had ik bakjes voor het ontbijt en vandaag bakjes als avondmaaltijd. Waarschijnlijk niet echt toeval, maar iets wat dan in mijn hoofd blijft zitten zonder dat ik me er bewust van ben. Normaal gesproken zou ik het helemaal niet opgemerkt hebben, maar nu wel doordat ik het allemaal opschrijf. Best grappig eigenlijk!

Maar goed, bakjes als avondeten dus! Wat je je daar bij voor moet stellen? Super lekkerrrrre knapperige bakjes met een soort ratatouille. En zo kom je ook nog eens makkelijk aan je dagelijkse hoeveelheid groenten!

Ik maakte dit gerecht op een gewone doordeweekse dinsdagavond. Maar het ziet er zo feestelijk uit, dit is ook leuk om te serveren met een etentje! “Knapperige bakjes gevuld met groente” verder lezen

Broodbakjes met yoghurt en vers fruit

broodbakjes.jpg

Als je 20 minuutjes over hebt voor je ontbijt, maak dit dan eens. Het ziet er heel speciaal uit, maar het is super makkelijk om te maken.

Want eten doe je ook met je ogen. Dat merk ik ook heel erg aan mijn meiden. Zo vonden ze dit ontbijt helemaal geweldig. Denk maar niet dat ze zo enthousiast worden als ik met een geroosterde boterham met yoghurt en fruit zou komen aanzetten. Alleen al het feit dat er een muffintray uit de kast gehaald werd voor het ontbijt….😍 Het kon eigenlijk al niet meer stuk! “Broodbakjes met yoghurt en vers fruit” verder lezen

Snel en makkelijk: vegan ‘kippetje’ met of zonder broodje

pita kip.jpg

Pffff….warm hè? Ik weet het, heel Nederlands om altijd maar over het weer te klagen. Dan weer te koud, dan weer te veel regen, dan weer te warm. Eigenlijk vind ik deze warmte ook juist fantastisch, maar sinds ik in de stad woon ben ik wat minder van de hitte geworden. Op drie hoog in Amsterdam wordt het gewoon snel te heet.

Maar goed, wat ik er mee wil zeggen is dat het veel te warm is om lang in de keuken te staan. Achter dat warme gasfornuis…om over de oven nog maar te zwijgen. De oven aanzetten is bij ons thuis boven een bepaalde temperatuur echt verboden (daarom hebben we ook een airfryer gekocht).

Vandaag staat dus een snelle, lichte maaltijd op het menu. Gebakken, vegetarische kip met groenten die je óf met een pitabroodje kunt eten óf in een slablad kunt vouwen. In het laatste geval is het dus extra licht en omzeil je koolhydraten. “Snel en makkelijk: vegan ‘kippetje’ met of zonder broodje” verder lezen

Vegan flammkuchen traditioneel of met extra groenten

flammkuchen.jpg

Je ziet tegenwoordig overal flammkuchen op de menukaart staan. En ik heb er zo’n zin in gekregen! Maar ja, crème fraîche, spek…. Maar het is me gelukt om dit vegan te maken! “Vegan flammkuchen traditioneel of met extra groenten” verder lezen

Vegan gierstpap met abrikozenpuree en fruit

gierst3.jpg

Ontbijtjes zijn toch wel een beetje mijn specialiteit, hoewel ik daar nou juist het meest moeite heb om te bedenken. Er zijn maar zoveel dingen die je kunt doen met havermout en fruit. Soms maak ik wel eens een uitstapje naar een hartig ontbijt zoals baked beans of ontbijt rösti maar af en toe heb je gewoon zin in fruit. Dus vandaag eens een ontbijt gemaakt van gierst. Gierst is geen graan maar een zaad, net als quinoa. Gierst is van nature glutenvrij. Mocht je geen gierst in huis hebben, dan kun je ook quinoa gebruiken. “Vegan gierstpap met abrikozenpuree en fruit” verder lezen

Salade met quinoa, zoete aardappel, paprika en abrikoos

marokkaanse salade buiten.jpg

Ik geloof dat ik een beetje in Marokkaanse sferen ben. Zo had ik dinsdag al een recept voor gevulde marokkaanse paprika’s en vandaag een salade met een Marokkaans tintje.

Zal het door de zomerse temperaturen komen? Of doordat ik helemaal geïnspireerd raakte door het schrijven over de bijzondere geuren in Marokko?

Hoe dan ook, deze salade is echt JUMMIE! Lekker fris met deze warmte, maar ook vullend genoeg. De zachte structuren in de salade combineren perfect met de crunchy amandelen en kikkererwten.

Goede tip: maak een dubbele portie en eet de andere helft de volgende dag als lunch. Je zult zien dat de smaken lekker zijn ingetrokken.
Het enige nadeel is dat de geroosterde kikkererwten niet knapperig blijven. Rooster alleen de hoeveelheid kikkererwten die je direct op gaat eten. In de salade voor de volgende dag doe je gewoon ongeroosterde kikkererwten. De amandelen maken het sowieso al lekker crunchy (bewaar deze wel los van de salade, net als de rucola). “Salade met quinoa, zoete aardappel, paprika en abrikoos” verder lezen